• Jesper Andersson

Sammanfattning av Q2 rapportperioden!

Då har Spiffbet äntligen rapporterat sin Q2:a. Därmed är samtliga fyra bolag i portföljen avrapporterade. En portfölj som idag blev ett bolag färre. Innan vi kommer dit så ska dock samtliga rapporter avhandlas med åsikter och tankar kring nuläget och framtiden.


Vi startar med Fantasma Games som var först ut i Q2. Bolaget presterar i förhållande till sin värdering låga intäkter. Nedan siffror kommer direkt från rapporten:

  • Nettoomsättningen växte under kvartalet till 1 515 TSEK (1 379 TSEK) vilket motsvarar en ökning om 10% jämfört med samma period föregående år

  • EBITDA under kvartalet uppgick till -1 040 TSEK (-953 TSEK)

  • Periodens resultat uppgick till -1 677 TSEK (-954 TSEK)

  • Resultat per aktie uppgick till -0,51 SEK (-0,49 SEK) efter utspädning

Det är inget annat än väntat. Bolaget är i skarp utvecklingsfas samtidigt som intensivt försäljnings- och integrationsarbete pågår kontinuerligt. Att skapa organisk tillväxt tar tid och även om bolaget utvecklar bra spel så tar det tid att bygga ett starkt varumärke. För att inte tala om tiden det kan ta att etablera ett starkt varumärke i en så hårt konkurrensutsatt bransch som iGamingbranschen.


Under kvartalet skrevs avtal med Qtech för distribution i Asien och östeuropa, Scientific Games i USA och Kanada samt Golden Matrix för Asien och de potentiella 400 operatörerna som de har på sin plattform. Branschen i sin helhet kantas dessvärre av långa ledtider gällande integrationer så även om dessa avtal är oerhört meriterande och framtidsoptimistiska för bolagets utveckling, så ska man ha i bakhuvudet att det kan ta lång tid innan det presteras intäkter härifrån. Befintliga distributionskanaler i Relax och MicroGaming är bra och kvalitativa, men här får bolaget i ett svep genast tillgång till betydligt mer marknad för sina spel. Förhoppningen enligt tf VD Jakob Sachs är att detta ska visa sig redan i slutet av året, men jag vill ha tydliga signaler på det innan jag tror att det blir realistiskt. Erfarenheterna från resterande bolag i portföljen säger annat.


Framtidsförhoppningen för Fantasma är, givet de viktiga och stora distributionsavtalen som tecknats, att det kommer en ketchupeffekt som dels kommer rida på att Fantasma faktiskt gör högkvalitativa casinospel, dels att de har medvind i form utav kraftig marknadstillväxt överlag. Jag tror därför på ytterligare ett antal skakiga kvartal rent intäktsmässigt, men att ett stadigt stigande antal operatörer tar in spelen samt att rapportering av utvecklingen följer planerna.


Näst på tur är Gaming Corps! Likt Fantasma så har mycket tid och resurser gått åt till att fortsatt etablera distribution och utveckling. Allt för att så småningom göra realitet av den vändning som nuvarande ledning initierade 2018. Q2 2021 är första kvartalet som det faktiskt finns några ordentliga intäkter att tala om sedan man prioriterade bort work-for-hire inom den traditionella spelvärlden. Dock väntar bolaget (och jag) fortfarande på ketchupeffekten som kan komma när ett betydande antal operatörer anslutits med ett flertalet av marknaden väl mottagna produkter lanserade. Likt Fantasma lider bolaget av långa ledtider från det att avtal skrivs, spelet lanseras på casinot till att fakturan på spelets revenue betalas.


Viktiga siffror: Bolaget redovisar ett rörelseresultat -5,9 miljoner kronor (-4,6) för det andra kvartalet 2021. Intäkterna blev 0,7 miljoner kronor (0).


Det har hänt extremt mycket under kvartalet och bortsett från nya avtal gällande distributionen så har bolaget aktivt fört dialoger med sina operatörer gällande sin portfölj. Detta har lett till försenade spelsläpp då originalpipelinen fått stå tillbaka till förmån för utveckling av exklusiviteter och de nya produktlinjerna iJect och Table games. Vi har fått prov på vad iJect kan innebära för bolaget i form utav lanserade JetLucky som i alla fall initialt var en succé enligt aggregatorn iSoftBet. Därutöver så har Coin Miner lanserats vilket är kraftigt inspirerat av de klassiska minröjarspelen. Ett Blackjackspel ligger också i pipeline. Gemensamt för samtliga aktiviteter är att de i någon omfattning påverkats av stark efterfrågan från bolagets kunder.


Sammantaget går väldigt mycket väldigt bra för bolaget just nu även om det inte visar sig i siffror. Min tro är att bolaget satsningar kommer att betala sig inom en snar framtid. Man är lyhörda för vad marknaden efterfrågar och man är dessutom snabba med att prioritera i sin utveckling. Enligt VD Juha Kaupinnen är man dessutom i dialog med flertalet riktigt stora aktörer och får därifrån genomgående positiv feedback. En sak är säker och det är att hösten kommer bli enormt spännande.


Game Chest har jag idag tagit beslutet att sälja. Här har jag gjort min absolut mest

noggranna analys och jag var helt säker på att jag skulle äga bolaget under lång tid denna gång. Lik förbannat är det något med magkänslan som är lite sur. Jag tror att det har att göra med att ledningen knappt har några aktier själva. Kombinera det med att NEVI redan förra året sålde av en stor del av sitt innehav. Min uppfattning är att bolaget kan upplevas lite ägarlöst. Nåja, jag ska göra detta så icke-biassed som möjligt och nöjer mig med att återigen konstatera att innehavet inte är i portföljen längre. Mycket synd, då jag gillar FridayPlays och gärna ser att Robin lyckas som VD. Dessutom ökade försäljningen återigen rätt markant (även om det kommer från låga nivåer)


Och sist men inte minst, Spiffbet, tillika mitt absolut största innehav. Här kommer lite lösryckta siffror från rapporten:

  • Nettoomsättningen för årets andra kvartal ökade jämfört med samma period föregående år med 5180 procent till 28 171 TSEK (534 TSEK), Totalt uppgick omsättningen under årets första sex månader till 52 502 TSEK (1 135 TSEK), en ökning om 4 526%

  • Resultatet för årets andra kvartal uppgick till – 9 220 TSEK (- 2 7766 TSEK). Periodens resultat påverkas negativt av kostnader av engångskaraktär om totalt 3 113 TSEK. För det första halvåret uppgick resultatet till -13 735 TSEK (- 7 736 TSEK).

Jag fattade misstankar om ett tuffare Q2 redan när Q1 avrapporterades på grund av de tunga regleringarna på vissa marknader man är aktiv på. Detta har förstärkts sedan Angler Gaming vinstvarnade. Det är helt klart så att Casinooperatörerna har haft det svårare under denna perioden. Dels är sommaren lågsäsong för spel överlag, dels bidrog EM med att spelarna främst gick över till det större sportboksaktörerna. Inget av detta gynnade Spiffbet.


Manisol kom in i räkenskaperna och med det även en radda med kostnader för förvärv och synergihemtagningar. Min uppfattning är dock att detta är sista kvartalet där vi kommer att se liknande kostnader då Spiffbet inte har något förvärv i pipeline. Detta är något jag tycker är bra på kort sikt då organisationen är på plats och behöver få tid till att trimmas ihop. Dessutom har man väldigt många bra varumärken i sin portfölj i skrivande stund och dessa förtjänar att komma ut och möta kunder. Fokus har dessutom ökat på affiliate-marknadsföring vilket i min mening ör helt rätt väg att gå för att på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt attrahera kunder till bolagets Casinon.


Om vi tittar framåt är VD Henrik Svensson positiv för både Q3 och Q4. I augusti har en tydlig vändning identifierats där bolaget kan arbeta med en bredare intäktsbas och lägre exponering mot pågående regelförändringar. Till detta kommer att bolaget kontinuerligt arbetar med att lansera flera varumärken i befintliga marknader såsom Sverige (under Q2: Cashmio, BusterBanks, Zenspin), att de lanserar i nya marknader som Spanien (Metal Casino) och därtill tittar på andra intressanta marknadslanseringar. Därtill har bolaget också breddat sig med sportsbetting på fler varumärken.


Spiffbet är helt klart i en spännande fas. Rapporten innebar inga överraskningar även om jag hade väntat mig högre omsättningstillväxt när Manisol kom in i siffrorna. Men här ligger enormt mycket i pipeline redan i årets resterande månader. Dels kommer Metal lanseras i Spanien där det har stor potential, dels har "gamla" Spiffbet återuppstått i form utav Rhino Gaming. Det är en satsning som kortsiktigt inte kommer att ge något större avtryck. Långsiktigt går dock bolagets spelutveckling och distribution hand i hand med den växande operatörsverksamheten.


Bolagets mål om Break-even under 2021 står fortfarande fast och även om resultatet tyngdes detta kvartalet så är jag extremt optimistisk kring att de faktiskt kan uppfylla det och med det också lämna stämpeln som förhoppningsbolag bakom sig en gång för alla!


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Anledningen till att jag ligger extremt tung i iGaming är för att det är en bransch som allt annat lika kommer fortsätta att växa kraftigt på grund av ökad internetpenetration världen över samt att migrationen från fysiskt spelande till online redan är igång. Dessutom är det en underhållningsform som jag själv uppskattar väldigt mycket och samtliga tre bolag i portföljen har jag dessutom haft nöjet att vara kund hos.


Framöver gäller fortsatt att ha stenkoll på innehaven och jag vill få in ett fjärde bolag att börja köpa aktier i, men det innebär att jag måste vara extremt selektiv. Jag måste verkligen kunna det jag ska köpa och det får inte finnas några tvivel i magkänslan. LL Lucky Games är en kandidat hittills men jag har inte läst på i närheten av tillräckligt. Där kommer krävas tid innan jag handlar igen. Troligtvis kommer jag rikta in mig på något inom Gaming, iGaming eller matvaruhandeln, men jag tänker inte stressa in ett bolag bara för att det ska se snyggt ut för diversifieringen.


Tills dess och nästa uppdatering; Ha de gött! Vi hörs!


//Jeppe