• Jesper Andersson

Inför Gaming Corps Q3 och eventuella smällkarameller!

Då var det återigen dags att titta in i förstoringsglaset och försöka göra någon form analys kring vad som kan gå att förvänta sig kring Gaming Corps och avrapporteringen av det tredje kvartalet. Gaming Corps är ett av de bolagen som verkligen spelar roll för min portfölj och därav är det inte speciellt konstigt att rapporterna, utöver det vanliga grävandet, markerar en höjdpunkt i aktieägandet. Jag har följt med mer eller mindre sedan bolaget initierade sin ordentliga vändning, vilket är runt starten av 2020, och det är verkligen rolig, påfrestande och spännande resa hittills.


Det som är spännande med bolaget är att finansiella framgångar, allt annat lika, bör vara nära. Och med detta menar jag inte speciellt stora sådana, utan framgångar av att nå positivt kassaflöde och ett resultat i balans. Det vill säga att man kan börja växa på egengenererade medel utan att använda aktieägarnas pengar. En stor fjäder i hatten för Kauppinen, Balicki, Tellman och Redén som varit med sedan bolaget egentligen kanske skulle satts i konkurs.


Q2 innebar en omsättning på dryga 1,8 miljoner kronor. Här bör man vara realistisk inför den stundande rapporteringen och inte förvänta sig mirakel. Jag har fortsatt svårt att tro att Gaming Corps kommer att ha ett resultat i balans efter kvartal tre. Främst härrör det till förhållandevis stor kostnadskostym, vilket har blivit lite av ett angenämt problem då bolaget sedan starten av året fått en storm av nya uppgifter och därmed behövt växa teamet. Detta är något som enligt förra rapporten fortsatt varav det är att vänta sig någon form av ökning inom kostnader även detta kvartal. Nödvändigt på lång sikt, men desto mindre roligt finansiellt kortsiktigt. Desto roligare är dock de förväntade intäkterna. Man hade redan en bra månad i augusti (vilket tillhör sommaren som normalt innebär lägre aktivitet) och med den mängd integrationer och spelsläpp som skedde innan sommaren och Q3:s start så är känslan att aktiviteten fortsatt bör ha varit god. Både Table Games, Mine Games (och till viss del även deras Crash-spel) har stått för den stora delen av rampljuset.


Går det då att vänta sig en total uppstuds i intäkter? Både ja och nej. På många sätt så pekar väldigt mycket på att intäkterna kommer att vara avsevärt högre, då fler samarbeten är på plats, fler integrationer slutförts samt större exponering av varumärkesanpassade spel på bra platser hos operatörerna som största bidragande orsaker. Samtidigt ska man också veta att Gaming Corps sannolikt inte tar betalt för något av dessa "brandade" spel utan får i ersättning en rejält framskjuten position på sajten och därmed betydligt större potential i vinstdelningen om många spelare väljer att spela spelet. Detta initierades i slutet av Q2 och är ett arbete, för de som följer bolagets distribution, något som börjat materialiserats under Q3. Däremot är det sannolikt också så att mycket av intäkterna som förhoppningsvis genereras av dessa samarbeten också laggar (då de inte varit aktiva under hela perioden) och kommer synas betydligt mer i kommande kvartal.


Traditionella slottspel har fram tills mitten på fjärde kvartalet fört en något tillbakadragen tillvaro. Man har förvisso släppt Golden Chick under året, vilket i mitt tycke var en väldigt underhållande slot, men utöver detta så har aktiviteten varit låg utöver de exklusiva samarbetena med ATG och Bons. I samband med att bolaget anställt senior kompetens på detta området så är avsikten att denna takt ska ökas, och enligt bolagets kommunikation så är anledningen till att man velat vänta att kostnaderna för framtagandet av den sådan slott är betydande. Därav vill man ha grunden på plats innan man börjar bygga då potentialen i bra slotts är betydande (likaså konkurrensen...). Vi har sett första prov på detta nu under Q4 i form utav släppet av Tikiz N Juice, vilket markerar en fortsatt utveckling på den inslagna banan som Golden Chick innebar. Även om konkurrensen är brutal inom denna produktkategori så går det inte att undgå att en succé inom detta är en enorm finansiell framgång för företaget. Framtida spelsläpp blir därför något av potentiella smällkarameller om de lyckas!


Utöver redan ingångna avtal som materialiserats under kvartalet så har bolaget fortsatt haft stor närvaro på branschmässan SBC Summit i Barcelona som enligt bolaget blev en framgång (och samtidigt är det värt att ställa sig frågan vilka bolag som någonsin kommer framhålla om mässorna går åt pipsvängen). Däremot har de officiella pressreleaserna, som i vanliga fall duggar tätt i Gaming Corps, mer lyst med sin frånvaro. Det som dock är lite trist är att Erika Mattson lämnar bolaget och sin plats som Chief Communications Officer. Hon har varit med och kämpat ungefär lika länge som Juha Kauppinen och Bülent och även om det är roligt för henne att ta sig an nya utmaningar och att det i detta skede inte bör skada bolaget, så har hon ändå haft en plats som en av de som tog tag i bolaget när det befann sig på ruinens brant.


Bolagets traditionella Gamingdel kommer inte att ha åtnjutit någon form av utveckling som står ut och det är enligt plan. Allt handlar om att ta bolaget till lönsamhet genom att bygga casinospel och slå sig fram på denna marknaden. Det är dock en långsiktig möjlighet som verkligen kittlar och det ska bli spännande den dag det blir möjligt att återuppta detta arbete.


Sammanfattningsvis så är fortsatt ökade kostnader att vänta. Det som dock inte får ske är att dessa skenar. Till följd av den positiva trenden som inleddes i Q2 där man också bör räkna med den stora mängd integrationer av kvalitativa operatörer som skett inför Q3, samt de exklusiva spelsläpp som skett under Q3, så ska intäkterna ha ökat markant om det inte har skett något brutalt serverfel. Hur mycket är dock frågan? Ja, det är väl tiotusenkronorsfrågan... I mina drömmar når man över 3 miljoner kronor med iakttagelser som verkligen stärker tron om att de befintliga likvider man har kommer att räcka till positivt kassaflöde, men huruvida detta infrias får vi se. Det som generellt är spännande med spelutvecklare är deras förmåga att skala när de väl nått sin kritiska massa. Det är bara att ta en titt på våra svenska ikoner till underleverantörer som Elk, Thunderkick, Play N Go och Quickspin för att se vilken enorm potential ett skepp som börjar flyga kan få över en period på fem år.


Gaming Corps har byggt långsiktigt och fortsätter att göra detta. I sin tur kan det innebära att företaget kortsiktigt fortsatt kan ha en finansiell situation som för ägarna kan framstå som ansträngd. Å andra sidan så har det skett betydande insynsköp under Q3 vilket ändå stärker tron om att detta är på rätt väg. Samtidigt har liknande mönster tidigare noterats då det stundat nyemissioner, men jag ser hellre insynsköp från ledning och styrelse än inga alls. Det ska noteras att flertalet redan sitter på betydande innehav.


Blir det "Onwards and Upwards" som bolaget så frekvent kommunicerar (och som av ett rent sammanträffande även innehade titeln på min analys av bolaget tidigare i år)? Vi får som vanligt bara vänta och se. Den 15:e november är datumet för rapporten.


Tills nästa inlägg, ha dé!


/Jeppe