• Jesper Andersson

Gaming Corps tog nytt viktigt steg i sin distribution!

Den uttalade vägen framåt för bolaget sedan 2018 gällande verksamhetsområde iGaming har varit att skapa ett brett distributionsnätverk. Marknaden för iGaming är enorm och det svämmar över av högkvalitativa operatörer och varumärken varav det gäller att synas på så många som möjligt, med så bra produkter som möjligt. Produktportföljen har stadigt blivit allt bättre även om nästa generation GC: spel skvallrar om att portföljen kommer att få ytterligare ett uppsving. Men framförallt så skulle jag vilja hävda att det stora grundarbetet med att skapa vägar för distributionen nu är lagd. Självfallet finns det mer att göra även här, men Gaming Corps har kommit till en sådan punkt att man nu har ett antal namnkunniga aktörer anslutna till sig som i sin tur har hundratals operatörer i sin slutända som de förser med spel.


Det startade med iSoftBet i slutet av 2019, en aggregator som använts flitigt sedan dess. Vid tillfället avtalet skrevs så hade man licens på 16 marknader och hade möjlighet att förse aktörer likt LeoVegas och Betsson med spel, där faktiskt sistnämnda nu också ligger i pipeline för ett exklusivt samarbete. En bra bit efter att första halvåret av 2020 passerat skrev bolaget så äntligen ett nytt avtal med nästa aggregator, nämligen EveryMatrix. Enligt pressutskicket vid tidpunkten kunde EveryMatrix agera världen över tack vare deras många licenser och certifikat. Under den här perioden tåls det också att sägas att bolaget skrev ett antal avtal med operatörer som körde så kallad multibrand. Det vill säga att de förvaltade flera varumärken under samma tak vilket potentiellt gjorde att Gaming Corps fick några fler varumärken per initialt avtal att distribuera till.


I början av 2020 skrevs nästa stora aggregator in i Gaming Corps stall av distributörer. I Betconstruct fick man ännu en global aktör med stor räckvidd, dessutom till marknader bolaget hittills inte nått ut till. Betconstruct ägde dessutom flertalet av casinona som de levererade till. Gaming Corps gjorde även Betconstruct till preffered partner för Armenien. Strax innan juli var över hade bolaget även skrivit avtal med Groove Gaming, ytterligare en aggregator med global räckvidd.


Men det är först nu som det går att anse att bolaget har tillräckligt med aggregatorer anslutna för att kunna nå stora delar av de marknader man vill. Igår (20:e september) visade det sig att Gaming Corps och Relax Gaming (som för lite tid sedan köptes av Kindred) ingått samarbete. Relax Gaming är för övrigt den aggregator som Spiffbets STHLM Gaming portfölj går igenom, ett samarbete som varit framgångsrikt för den relativt lilla portfölj den ändå är samt att Spiffbet under nästan ett år hade sitt största fokus på sin operatörsverksamhet. Det är därför rimligt att förvänta sig mer i termer av försäljning nu när Gaming Corps som renodlad spelutvecklare inleder samarbete.


Att relax är en betydande aktör på marknaden kommer inte som någon större överraskning om man har ett intresse av att följa spelbranschen. I pressreleasen framgår det att ett flertal tidigare signade operatörer uttryckt sin önskan om att integrationen ska ske via Relax som aggregator och inte de som man tidigare anslutit sig till. Därför väntas flertalet av de integrationer som hittills stått och stampat nu under hösten äntligen sjösättas. Distributionen genom Relax sägs också vara en förutsättning i fler av de diskussioner som bolaget för med potentiella nya operatörer. Till sist slår även VD Juha Kaupinnen fast att det verkar som att den breda paletten aggregatorsamarbeten bolaget nu kan erbjuda är i paritet med vad marknaden kräver. Underförstått så innebär detta att bolaget nu har de vägar som krävs för att kunna nå ut till alla de operatörer man vill samtidigt som operatörerna sannolikt inte ser några större hinder för integration då det finns ett antal vägar för dem att gå.


Gaming Corps har hittills haft problem med att gå från ax till limpa angående sina avtal. Dessvärre är detta mer regel än undantag i branschen att integrationer tar lång tid. Men i och med detta förväntas takten för att ansluta fler operatörer gå väsentligt snabbare och det är därmed troligt att det går att vänta sig ett antal roliga nyheter under höst och vinter gällande detta.


Som vanligt tåls det dock att sägas att avtal är enbart avtal. Det finns inga garantier för att detta kommer att innebära pengar för Gaming Corps i slutändan. Samtidigt så tåls det även att sägas att förutsättningarna verkligen finns där nu och man kommer att kunna nå väldigt många operatörer genom sina anslutna nätverk. I förlängningen innebär det att bolagets spel har möjlighet att möta fler spelare och det är i slutändan det som betyder något. Det är där det finns möjlighet att bygga igenkännbarhet, det är där det finns möjlighet att bygga varumärke och det är där det finns möjlighet att tjäna pengar i den utsträckning bolagets produkter mottas väl.


Det är inte säkert att det här lyckas och bolaget lever i en bransch bestående utav hyperkonkurrens. Gaming Corps står ständigt inför utmaningen i att ha relevant teknik på plats och att kunna möta marknadens efterfrågan med nya och roliga produkter. Men flaskhalsen med att dessa produkter inte går att få ut tillfredsställande på marknaden får numer ses som åtgärdad!


Jag väntar mig en spännande höst och vinter för att därefter utvärdera bolaget i Q1 nästa år kring om jag ska vara kvar som ägare eller inte. Gaming Corps kommer sannolikt inte att sitta still i båten under den tiden och det kommer nästan garanterat finnas mer roligt att skriva om innan det datumet inträffar.


Men tills dess, ha de´!


/Jeppe