• Jesper Andersson

Gaming Corps går mot en riktigt intressant Q1:a!

Mitt näst största innehav stavas Gaming Corps, företaget som 2018 gjorde en rejäl omstart och sedan dess jobbat i hiskelig takt på att få ordning på skeppet. Ledningen trodde sig redan 2021 se sig ha svarta siffror inom räckhåll men denna prognos kom dessvärre på skam när det visade sig att integrationstakten av bolaget spel inte alls höll den hastighet man prognosticerat. En rejäl plump för en ledning som annars gjort ett gediget hästjobb sedan de tog över.


Årets första kvartal ska avrapporteras den 17:e mars och jag tänkte ta tillfället i akt att spekulera kort kring vad som går att förvänta sig. Min personliga uppfattning är att bolaget ifråga alltid har haft ett extremt troget ägarfölje som varit enormt engagerade kring utvecklingen. Efter att ha följt delar av diskussionerna kring bolaget så är många av uppfattningen att bolaget idag borde värderas högre än vad det gör. Jag är själv mer pessimistisk i detta fallet och anser egentligen att GC är dyra sett till sina siffror.


Går man tillbaka till roten så är Gaming Corps fortfarande en obevisad spelutvecklare på en extremt konkurrensutsatt marknad. Det räcker liksom inte med att produkterna man släpper visat sig ha positiv genomslagskraft hos operatörerna, att bolaget själva numer söks upp av operatörerna för att diskutera affärer eller att tidigare flaskhalsar i produktion och integration är eliminerade. För mig som djupt analyserande investerare är detta självklart saker som alla gör att jag varje månad köper mer aktier oavsett nuvarande värdering. Men faktum kvarstår: bolaget har varken stor omsättning eller någon vinst.


Sistnämnda går såklart att härleda till flera saker som rapporterna kontinuerligt tagit upp. I början av iGaming-resan fanns det stora brister i produktionen av slottarna vilket gjorde att utgivningstakten inte alls var speciellt återkommande. Det uppdagades också brister i kvalitetssäkringen. I samma veva hade man inte alls den mängden aggregatorer i sitt stall, och framförallt var spelen inte integrerade hos dem, vilket gjorde att den potentiella räckvidd bolaget hade kunnat ha inte alls nåddes.


Det som varit enormt positivt att följa GC:s resa det senaste halvåret är att de förseningar som fick göras för att komma tillrätta med problemen nu har visat sig ge resultat. Resultat som dessutom gett rejält med mersmak. De nya produktkategorierna Mine Games och Multiplier Games har på kort tid fått ett brett genomslag i de distributionskanaler som bolaget idag har. I samband med att aggregatorn Relax Gaming integrerade Gaming Corps spelportfölj så har också takten i mängden integreringar hos operatörer ökat avsevärt. Proppen som höll GC:s spelportfölj tillbaka får därmed anses vara undanröjd.


Den senaste tiden har alltså kantats av idel framsteg, stora som små. Bolaget har fortsatt anställt för att växa bolaget och man har även säkerställt sin finansiering (vilket aldrig är positivt när det presenteras) med en emission till en ny ägare som känns stabil. Då är frågan vad man kan förvänta sig av bolagets rapport?


Det som stärker bolagets case för varje kvartal som går är den mängd kvalitativa operatörer som bolaget alltjämt skriver på. Den senaste operatören som jag själv tjoade till lite extra för var Leovegas, men även SkillOnNet, White Hat Gaming och Betclic är sannerligen inga dåliga fjädrar i hatten. I många fall ska man även utveckla exklusiva spel. Detta är en gedigen kundlista och är ändå bara en bråkdel av de operatörer och distributörer man tecknat avtal med under senaste halvåret.


Jag tror ändå fortsatt på att man behöver vara ödmjuk gällande bolagets omsättning. Personligen är min förväntning på att denna kommer att ta ett rejält steg uppåt, men det innebär inte att vi snackar om att man kommer ha flertalet miljoner i omsättning. Steget dit, och till den efterlängtade vinsten, bedömer jag kan komma i år men inte nu. Jag väntar mig en fortsatt volatil aktiekurs på grund av detta.


Där jag däremot tror att det kommer presenteras extremt roliga saker är under deras produktion. Det vi vet är att bolaget inte sitter stilla i båten och att det ligger mycket i pipelinen. För ett spelutvecklingsbolag så är trots allt produkterna vitala för bolagets framgångar och därmed är denna del både viktig och rolig att läsa, ta in och analysera.


Slutligen så är intrycket att väldigt mycket har börjat gå Gaming Corps väg och att Q1 förhoppningsvis bara är ett av många avstamp i en resa som bara har har tagit sin början. Det är en tuff bransch som kräver mycket av bolaget, men mycket av de stora riskerna för bolagets del har förtjänstfullt röjts undan. För ägare som har siktet inställt på ett antal år framåt så har det aldrig varit trevligare att vara en del av bolaget.


Tills nästa inlägg, ha dé!


/Jeppe