• Jesper Andersson

En djupdykning i OMI Gaming, förvärvat av Blick Global Group!

Idag är inte Blick Global Group ett aktivt innehav i min portfölj. Min uppfattning är att bolaget hamnade i Coroona-haussen och har sedan dess effektivt eliminerat ekonomiska värden. Bolaget har, sedan det hette AHA-World, varit ett sorgebarn på börsen och det har plöjts ned mycket pengar i bolaget utan att det lyft. Från och med omvandlingen från casinooperatör till investeringsbolag inom iGaming så har det kursmässigt varit en brutal resa neråt.


Det går definitivt att argumentera för om det här bolaget överhuvudtaget ska ägnas seriös tid, men jag bortser från detta och har grottat ned mig i det jag kan hitta på internet för att det är kul. 2021 förvärvade Blick Global Group spelstudion OMI Gaming, ett tillsynes tomt bolag utan omsättning och vilande verksamhet. OMI ifråga hade vid tidpunkten signerat ett avtal med en stor, icke-namngiven aktör på den nordamerikanska marknaden om ett fullfinansierat uppdrag på 18 månader om utveckling av fyra spelslottar. Så lät det på pappret. Inte helt enkelt att svälja detta avtalet från sidlinjen då ett bolag som inte släppt spel sedan 2018 skulle ha så hög attraktionskraft från en seriös spelare på marknaden.


Blick Global har idag tre bolag i gruppen. Wiget Group var det första komplementet till operatörsverksamheten och innehade sedan sistnämnde lades ner huvudverksamheten fram tills 2021. Wiget hade både omsättning och vinst, även om bolaget har haft ett tuffare 2021 och 2022. OMI köptes 2021 utan omsättning. I år har en verksamhetsdel ur Internet Vikings förvärvats vid namn Brand Legends. Men fokus i detta inlägget är på OMI Gaming och vad det egentligen finns där.


Oregon Main Interactive (OMI) startade 2012 av André Orefjärd. Bolaget utvecklade därefter ett antal spel men av det jag kan hitta så är endast tre av dem aktiva i marknaden idag. OMI Gaming utvecklade sin egen spelplattform, en plattform som bär namnet Kazuri Casino Module. Plattformen fungerar över samtliga format och är även certifierad för ett antal marknader, däribland Storbrittanien, Malta och Gibraltar. Givet bolagets ringa storlek och klena spelutbud så är det direkt osannolikt att denna har direktintegrerats hos några operatörer.


Istället verkar det som att bolaget har gått via aggregatorer. Vid tillfället som bolaget köptes angav omsättningen att bolaget var helt i startfasen för att etablera kommersiella relationer. Efter lite grävande så verkar det som om bolaget faktiskt har upparbetade distributionsnät och att det egentligen gäller att släppa bra innehåll framgent samt bearbeta operatörerna. Av det jag kunnat hitta så återfinns integrationer hos följande aktörer:

QTech Games

NUXGame

EveryMatrix

SoftGamings

Gammastack


Däremellan återfinns ett oklart förhållande till ORYX Gaming (numer del av Bragg) där ett avtal ska ha ingåtts men där det är oklart kring integreringen. Utöver detta har vi det 2021 tillkännagivna avtalet med ett fullfinansierat avtal med en nordamerikansk, stor aktör som enligt bolaget ej får namnges av konkurrensskäl. Notera att det alltså är den nordamerikanska aktören som står för kulorna. En intressant tagen risk att anlita en så pass oetablerad studio som OMI indikerar antingen på hjärnsläpp från beställaren eller att det faktiskt finns något unikt i bolaget. För några månader sedan visade det sig att bolaget även tecknat avtal med Slotegrator och därmed ytterligare utveckling av fem spel till deras plattform.


Deras tre spel är vad jag kan hitta inte aktiva i Sverige, men jag har däremot hittat dem på en del finländska casinon samt några andra internationella varumärken som inte kräver VPN-tunnel för att nå från svensk mark. Notera att dessa varumärken generellt är av storleken mindre. Även om de riktigt stora och fina tier-1 operatörerna lyser med sin frånvaro så är ändå detta ytterligare tecken på att OMI långtifrån är ett tomt skal.

Är OMI Gaming då ett bra köp av Blick Global Group? Det går inte att slå fast idag. Klart är att man möter massiv konkurrens från massvis av utvecklare som tillhandahåller högkvalitativt innehåll (bland andra Gaming Corps som återfinns i min portfölj). Spelutveckling har även en tendens att vara rejält kapitalintensivt innan det börjar ticka intäkter och inte ens då är det säkert att intäkterna kommer kompensera för den löpande verksamheten. Samtidigt är bolaget inte alls så tomt som det framstod vid tidpunkten det köptes. Att de saknade intäkter och aktuella spelsläpp är en rejäl plump. Dessutom har det inte kommit några större livstecken på att produktionen är "up and running" sedan det köptes. Å andra sidan finns redan rejäla distributionsvägar etablerade. Utöver det kommunicerade avtalet med den nordamerikanska aktören så är avtalet med Slotegrator också ett tecken på att det faktiskt finns ett seriöst bolag bakom. Samtidigt hade livstecken från dagens produktion verkligen ingett ett förtroende om att utvecklingen verkligen hade etablerats och att leverans enligt avtal pågick för fullt. Idag hänvisas man till rapporterna och att första slotten till Nordamerika ligger i en Q&A- fas (kvalitetstestning). Det förutsätter stark tillit till den utfästelsen.


Notera vänligen att detta är vad jag har hittat, det finns med stor sannolikhet väldigt mycket mer som inte är publikt eller tillgängligt för marknaden. Den inte helt tacksamma sitsen att analysera småbolag på spotlightlistan anser jag här visar sig från sin sämsta sida.


Jag tycker att Blick Global Group är spännande, men en investering i bolaget är förknippade med helt vansinniga risker. Dessutom ska man ha i åtanke att bolagets inkubatormodell sannolikt kommer kräva betydligt mer externt kapital innan det har potential att skapa ett betydande aktievärde. Då syftar jag främst på att bolaget fortsatt avser förvärva och med tanke på att kassan är snål i dagsläget så innebär det antingen kapitalanskaffningar via marknaden eller att man förvärvar med aktier (likt man gjort till stor del i OMI och Brand Legends). Medan Wiget och Brand Legends idag genererar resultat, så gör OMI det inte. Förvisso passar bolaget in i inkubatormodellen, där Blick kommer in tidigt och kan öppna vägar, men det innebär också högre finansiell risk. Framförallt när Blick själva är i så tidigt skede. Med vetskapen i bagaget (från Lady Luck Games, Spiffbet, Gaming Corps och Fantasma) om att spelutveckling i den här branschen är allt annat än en rak resa så är en succé knappast självskriven. De som lyckas blir dock succéhistorier av sällan skådat slag.


Vi får helt enkelt se vart det här tar vägen. Ytterligare information uppskattas då det alltid är intressant att gräva efter information.


Tills nästa inlägg, ha dé!


/Jeppe